Avagy mit tehetsz, ha a járatodat átirányították/ törölték
Ha a járatodat átirányítják,
akkor szinte
semmit. Valószínűleg azért irányítják át, mert a fogadó repülőtéren nem lehet
leszállni. Ilyenkor a lehető legközelebbi repülőtéren szállsz majd le, például Kolozsvár helyett Marosvásárhelyen, Budapest helyett
Bécsben, Pozsonyban, vagy pedig Debrecenben. Innen ingyen busszal fognak
szállítani az eredeti célpontig. Késni fogsz persze, de valószínűleg ez a
leggyorsabb, legolcsóbb és legyegyszerűbb verzió. Akkor van baj, ha tovább repültél volna, mert
a csatlakozást elérni ilyenkor szinte lehetetlen. Erről már írtam
Mikor ne foglaljunk fapadost bejegyzésemben.
Ha a járatod késik,
első fázisban nem tehetsz mást, mint hogy vársz, és figyeled a
kijelzőket. Ha mindenképpen tenni akarsz
valamit, akkor értesítsd azokat, akik rád várnak, hogy késni fogsz. Ha van
netes hozzáférésed, figyeld a repülőtér, illetve a repülőtársaság honlapját és a meteós
előrejelzéseket. Pesszimisták (vagy nagyon előrelátók) ilyenkor elkezdhetnek
filozofálni azon, hogy mivel jutnak majd tovább, ha a járatot törlik.
Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete szerint (6. cikk) legalább két órás késés esetén
-az utasoknak
díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell
felajánlani
-a várakozási
idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell felajánlani
A gyakorlatban
az étkezés és frissítő általában a repülőtéri büfében beváltható utalványt
jelent. Az összeg pedig szerintem a
sarki ABC áraival, nem pedig a
repülőtéri étterem/ kávézó áraival
arányos. A kapott összegből maximum egy szendvicset és egy kis üveg vizet
vehetsz.
A fenti
rendelet szerint, „amennyiben az indulás
időpontja ésszerű számítás szerint a korábbi bejelentett indulását követő nap”, szállodai elhelyezést, illetve szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel
vagy egyéb) között kell kapnod (6 ii., 9. cikk). Hahhhhh.
Legalább
ötórás késés esetén (6. iii cikk), jogod van visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz:
“8. cikk
Visszatérítéshez
vagy átfoglaláshoz való jog
(1) E cikkre való
hivatkozáskor az utasoknak az alábbiak közötti választást ajánlják fel:
a) - a jegy árának
a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül, a 7. cikk (3) bekezdésében
meghatározott módon az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá
a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti
utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy adott
esettben a következővel együtt
- a legkorábbi
légijárat vissza az első indulási pontra;
b) átfoglalás,
összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz a
legkorábbi alkalommal; vagy
c) átfoglalás,
összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz egy
későbbi időpontban, amikor az utasnak megfelel, az ülőhelyek rendelkezésre
állásától függően.
(2) Az (1) bekezdés
a) pontját azokra az utasokra is alkalmazni kell, akiknek légijárata egy
szervezett utazás részét képezi, kivéve a visszatérítés jogát, amennyiben a
90/314/EGK irányelv szerint ilyen jog keletkezik.
(3) Amennyiben egy
várost vagy régiót több repülőtér szolgál ki, és az üzemeltető légifuvarozó az
utasnak a helyfoglaláshoz képest egy alternatív repülőtérre induló légijáratot
ajánl, akkor az üzemeltető légifuvarozót terheli az utas átszállításának a
költsége az alternatív repülőtérről arra a repülőtérre, amelyre a jegyet
váltották, vagy az utassal történt megállapodás alapján egy másik közeli
célállomásra”
Ha a járatodat törölték,
jogod van a visszatérítéshez
vagy átfoglaláshoz (ld fent), illetve kártalanításhoz .
Az, hogy visszatérítést, illetve átfoglalást választod, nagyon sok tényezőtől függ. Ha átfoglalást választhatsz, szerencsés vagy-
azt jelenti, hogy van esélyed arra, hogy előrelátható időben és repülővel
utazhatsz. Ne felejtsd el, hogy (ha a
repülőtér egyáltalán működik) átfoglalást csak addig ajánlanak fel, amíg van
szabad hely az induló gép(ek)en. Érdemes tehát jól helyezkedni a
repülőtársaságod pultjánál.
Ha már nagyon
nagy a baj, ne spórolj és ne filozofálj. Gondolj például arra, hogy mennyi
időbe- pénzedbe kerül vonattal/ busszal eljutni a célállomásodra. Nézz körül, hogy rajtad kívül éppen hányan
próbálnak utazni. Foglald le –
akármilyen drága is legyen- azt a repülő-, vonat- vagy buszjegyet, amivel el tudsz jutni a célállomásodra. Ez történt például
a múlt héten a budapesti repülőtér bezárásakor :
„Több százan
megpróbáltak Bécsbe utazni vonattal, de a vasúttársaság sem pénztárossal, sem
pedig kocsival nem volt felkészülve a váratlan eseményre, ezért a fővárosi
pályaudvarokon is tumultusok alakultak ki. Sokan taxival utaztak Bécsbe, de –
mint arról néhány olvasónk beszámolt – ott azzal szembesültek, hogy a Bécsből
induló járatok addigra dugig teltek.”
Ilyenkor aranyat ér egy internetkapcsolat, ha csak tudod, foglalj/ fizess online jegyet. Ha nincs, ne sajnáld a pénzt
telefonhívásokra.
Minden szolgáltatásról kérj számlát. Ha majd a helyzet
normalizálódik, gondolkozhatsz visszatérítésen, illetve, a már sokat
idézett rendelet 7. cikkje alapján - kártérítésen.
“7. cikk
Kártalanításhoz
való jog
(1) E cikkre való
hivatkozáskor az utasok az alábbi összegű kártérítést kapják:
a) 250 EUR-t minden
1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
b) 400 EUR-t minden
1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500
és 3500 kilométer közötti repülőútra;
c) 600 EUR-t
minden, az a) és b) pontba nem sorolható repülőútra.
A távolság
meghatározásánál azt az utolsó célállomást kell alapul venni, amelynél a
beszállás visszautasítása vagy a járat törlése miatt az utas érkezése késik a
menetrend szerinti időponthoz képest.
(2) Amennyiben az
utasoknak a 8. cikk szerint átfoglalást ajánlanak végső célállomásukhoz egy
olyan alternatív légijáraton, amelynek érkezési időpontja annak a járatnak a
menetrend szerinti érkezési időpontjánál, amelyre eredetileg jegyet váltottak
legfeljebb
a) két órával
későbbi, az összes 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetében; vagy
b) három órával későbbi,
az összes 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőút tekintetében és
minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetében, vagy
c) négy órával
későbbi, az a) és b) pontba nem sorolható összes egyéb repülőút esetében,
akkor az üzemeltető
légifuvarozó az (1) bekezdésben előírt kártalanítást 50 %-kal csökkentheti.”
Előző bejegyzésemben írtam arról, hogy budapesti Liszt Ferenc repülőtér múlt heti bezárása vis maiornak számít, és így
valószínűleg kártérítés sem kérhető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése