2013. február 28., csütörtök

Szemelvények -2013 február



Légitársaságok

„Mintegy ezren emlékeztek a Malévra a magyar légitársaság leállásának egyéves évfordulóján  Budapesten, a Hősök terén.

Mindhárom légitársaság óriási veszteséggel zárta a múlt évet, és a jelenlegi piaci helyzetben kérdésessé vált  a túlélésük.


„A lengyel kormányfő kemény nyilatkozata, az új vezér megerősítette az elbocsátásokat és a flottacsökkentést.

Vagy megtörténnek a szükséges változások a légitársaságnál, vagy nem marad életben: ez volt a lengyel miniszterelnök nyilatkozatának lényege a LOT jövőjéről. Donald Tusk kormányfő világossá tette, hogy a kabinet szeretné megmenteni a nemzeti légitársaságot, de „nem minden áron”, és intő példaként hozta fel a Malév sorsát.”



„Komoly versenyfutásba kezdtek a legnagyobb európai légitársaságok, vissza szeretnék szerezni a fapadosokhoz átpártolt utasokat. Sorra jelentik be a korábban megszokottnál szűkebb szolgáltatást nyújtó, de olcsóbb jegytípusokat. Lassan egyikük sem fuvarozza már el ingyen a poggyászokat, cserébe 50-60 euróig süllyedtek a legalacsonyabb árak a Lufthansánál, az Air France-nál, a KLM-nél, és most már a British Airwaysnél is.”



„Nem tartalmaznak már ingyenesen feladható poggyászkeretet a KLM európai járataira április 22-e után foglalt repülőjegyek - közölte a Turizmus Panoráma Bulletin. A fuvarozó indoklása szerint az intézkedés célja, hogy a jegyárak továbbra is vonzóak maradjanak és az utasok csak azért a szolgáltatásért fizessenek, amit valóban igénybe vesznek.”


Ha jól tudom, Flying Blue tagoknak még mindig ingyenes a feladott poggyász. A Flying Blue tagsághoz pedig elég regisztrálni a   KLM honlapján.


„Az Airberlin német légitársaság májustól a napi egy helyett naponta két járatot üzemeltet Budapest és Berlin között”

„Kétmillió utasra számít az ír Ryanair fapados légitársaság Budapesten márciusig, az indulás utáni első év végéig, de a járatmegszüntetések miatt a következő évben már csak 1,2 millió utassal számolnak”

„A felemelt reptéri tarifák miatt csökkent a forgalom – mondja az ír fapados regionális eladási főnöke.

Ugyancsak az iho.hu kérdésére mondta el a vendég, hogy sem a légitársaság, sem az utasai nem túl elégedettek a mostani körülményekkel, a sátras megoldással, de folynak a tárgyalások a Budapest Airporttal a körülmények javításáért. Mint azt nem sokkal ezelőtt az iho.hu is hírül adta, a SkyCourt előtt lévő és eddig a poggyászosztályozónak helyet adó könnyűszerkezetes épületet lebontották, és ezt állítják majd fel a sátrak helyett, ez pedig azért jóval kulturáltabb körülményeket biztosít elsősorban a Ryan utasainak (több más diszkonttársaság, például a Wizz a sátrazás helyett már korábban visszatért a buszoztatásra).”


„Szép szülinapi tortával ünnepelte csütörtökön a Ryanair, hogy egy éve alapította meg budapesti bázisát. Az valóban profin lebonyolított belépő volt: a Malév leállása után bő két héttel már Ferihegyen állomásozott három Ryanair-gép. Jelenleg azonban nem sok mindent ünnepelhet a legnagyobb európai fapados, hiszen januártól drasztikusan visszafogta magyarországi kapacitását, átengedve a terepet riválisainak.”



„A hatósági egyeztetések elhúzódása késlelteti a Wizz Air moszkvai járatának indítását.

Az orosz légügyi hatóság és a közlekedési minisztérium közötti egyeztetés elhúzódása miatt késik a Wizz Air Budapest-Moszkva járatának indítása”



„A Wizz Air a közeljövőben megduplázza kapacitásait Grúziában: három új nemzetközi útvonalat üzemeltet a kutaiszi repülőtérről.

Két új ukrán útvonalat nyit a diszkont légitársaság. Kijev mellett április 23-tól Donyeckbe és július 1-től Harkovba is repülnek majd Grúziából. Május 15-én pedig beindul az első Varsó-Kutaiszi járat.”


„Áprilistól Debrecen és Dortmund között indít járatot a fapados társaság. A milánói járatot viszont leállítja a Wizz Air.”


Repülőterek

„A marosvásárhelyi Transilvania repülőtérről az április 1-jétől számított nyári programban 13 repülőjáratot üzemeltetnek a légitársaságok, öttel többet, mint jelenleg. A Marosvásárhelyről Barcelonába, Budapestre, Dortmundba, Londonba, Madridba, Milánóba, Párizsba és Rómába repülő gépek mellett április 13-ától járat indul Memmingenbe (kezdetben hétfőn és pénteken, majd május 19 – október 23. között a járatokat átütemezik szerdára és vasárnapra). Május 13-tól a Wizz Air légitársaság a Bologna melletti Forli röptérre indít járatot, május 14-től pedig Frankfurt-Hahnba. A Ryanair légitársasággal megkötött 5 évre szóló szerződés értelmében április 30-ától Brüsszelbe, illetve Pisába indulnak gépek.”

„A biztonsági személyzet pénteken hajnal 4 órától Hamburg után a Köln/Bonn repülőtérre is kiterjeszti a sztrájkot.

A Germanwings légitársaság emiatt jelentős korlátozásokra számít a legnagyobb központi repülőterén.

A magánbiztonsági szolgálatok munkatársai csütörtökön kezdtek sztrájkot a hamburgi repülőtéren, a munkabeszüntetés miatt budapesti járatokat is töröltek.”

Február 18
Hétfőtől négynapos sztrájk a társaságnál, márciusban még kétszer: közben nyomul a konkurencia Latin-Amerikából.

Hétfőtől ismét sztrájkba lép az Ibéria alkalmazottainak egy része, tiltakozásul a restrukturálás, közelebbről a tervezett elbocsátások ellen. A négy napon át tartó részleges munkabeszüntetés miatt az Ibéria erre az időszakra 1062 járatából 415-öt kénytelen törölni.”

„Az erős szél miatt kicsúszott a leszállópályáról landolás közben egy román utasszállító repülőgép Rómában, a balesetben hatan megsérültek. Az Alitalia a baleset után bejelentette, felfüggeszti két vonalon a romániai cégnek az olaszországi tevékenységét.”

„A temesvári központú Carpatair légitársaság ATR-72 típusú gépén ötvenen tartózkodtak. A repülő végül a füvön állt meg, futóműve a kicsúszás miatt károsodott.”

„Az olasz ügyészség vizsgálatot indított, az olasz légiforgalmi szakszervezetek pedig sztrájkot hirdettek a szombat este a római fiumicinói repülőtéren bekövetkezett baleset miatt. A Carpatair román légitársaság gépe kisiklott a leszállópályáról.”



Utazás

„Sokan nem is tudják, milyen jogok illetik meg őket a repülőjáratuk késése vagy törlése esetén, pedig az európai szabályok szerint jelentős késés esetén jár a kártalanítás. Bár a légitársaságok sokszor kibújnak a fizetés alól rendkívüli körülményekre hivatkozva, egy tavaly októberben megerősített szabálynak köszönhetően felcsillant a remény, hogy ezentúl többen juthatnak hozzá a nekik járó kártérítéshez.”

„Még ha természeti katasztrófa vagy rossz idő miatt törölték a járatát, akkor is köteles a légitársaság kártérítést nyújtani az utasoknak – így döntött az Európai Unió Bírósága.

Izlandi vulkánkitörés, forgószél vagy más természeti erő is lehet az oka annak, hogy nem jutott haza, elmulasztotta a nyaralását vagy lekéste az üzleti tárgyalását. Ugyan az utasok biztonsága érdekében nem indult útnak a repülőgépe, az Európai Unió Bírósága úgy döntött, a légitársaságnak így is magára kell vállalnia a kártérítést, hiába ártatlan a késlekedésben és járattörlésekben.”

„Az ítélet a légitársaság szerint meg fogja drágítani a repülést mindenütt a kontinensen.

A 2010-ben az izlandi vulkánkitörés okozta járattörlések kapcsán keletkezett az a per, amelyben most a legfelsőbb uniós igazszágszolgáltatási testület mondott ki ítéletet.

A kereset azon alapult, hogy az európai szabályozás szerint ha egy járatot lemondanak, a légitársaság köteles „gondoskodni” az utasokról és kompenzálni őket.”

Utasok jogairól lásd előző bejegyzéseimet, például:  Járat törölve- harmadik rész   vagy pedig Linkgyűjtemény: repülőterek, vonattársaságok, autóbuszok


„A cég megkönnyítené az internetezőknek a repülési információk megtalálását és az online jegyfoglalást. A Google szerint a jelenleg a piacon lévő keresők használata túl időigényes.

A Google Flights segítségével bárki kereshet különböző járatokat kiindulási és célállomás, illetve utazási időpont alapján. Megadható többek között, hogy hány közbenső leszállás, illetve átszállás legyen, mennyi ideig tartson az út, mennyibe kerüljön, miként az is, hogy melyik légitársaság repülőgépén szeretne utazni az illető. A légi járatok kikeresése eddig nem volt igazán egyszerű, különösen akkor, ha valaki nagyon olcsón akarta megúszni az utazás. Az Opodo, az Expedia és más keresők ugyan átfogó adatbázisokat kínálnak, de a használatuknak vannak hátrányai is, például az, hogy a keresés nagyon időigényes.”

Ui. A képeket H.Laci készítette. Köszönöm.
 

2013. február 20., szerda

Miért foglalok


Egyik barátom megkérdezte, hogy én miért foglalok le  mindent  előre. Miért kell mindent agyonszervezni, miért nem lehet csak úgy  lazán megindulni a nagyvilágba.

Miért fapados  és Miért fapados for dummies bejegyzéseimben már írtam arról, hogy mi miért repülővel, és miért fapadossal utazunk.
Arról, hogy miért utazunk, gondolom, nem kell írnom.
Utazásszervezésről írtam Vízum vakon, aranyáron   bejegyzésemben is.

 És most megpróbálom sorba venni, hogy indulás előtt mit miért foglalok le:


Repülőt

Erre a legkönnyebb válaszolni. Azért, mert így olcsó. Pontosabban, másképp nem engedhetnénk meg magunknak.
Mikor foglaljunk  illetve Fapados alapfogalmak bejegyzéseimben írtam a fapadosok árpolitikájáról. 
Nagyon röviden, ha idejében foglalok, töredékét fizetem, mint ha indulás előtt foglalnék.
Például Marosvásárhely – Budapest- Marosvásárhely  busszal/ vonattal kb 200 lej (kb.45 euró), idejében foglalt fapadossal  kb. 100 lej, utolsó percben foglalt repülővel ennek a tízszerese.
Másképp- négy személynek olcsóbb és kényelmesebb fapados repülővel és a célországban bérelt kocsival  vagy tömegközlekedéssel utazni, mint saját kocsival letudni két- háromezer kilométert.
Példákat láss a Nizza, Franciaorszag és Nyon, Svájc,  illetve Lucca, Olaszország bejegyzéseimben.

Vonatot

Rövid távra tényleg nem érdemes vonatjegyet foglani. Hosszú távra már igen, aki nem hiszi, próbálja meg a német vasúttársasaság honlapján honlapján lefoglalni ugyanazt az útvonalat holnapra és két hónappal későbbre. És akkor még nem beszéltünk semmilyen kedvezményről.
Interrail bejegyzésemben részletesen írtam olcsó vonatos utakról, Utazástervezőhasználata  illetve Linkgyűjtemény: repülőterek, vonattársaságok, autóbuszok   bejegyzésemben adtam meg néhány külföldi vasúttársaság honlapját. 



Szállást

Szállást én mindig előre  foglalok, mert  egy repülős városlátogatás idejéből sajnálok szálláskeresésre időt- pénzt áldozni. Kocsival utazva könnyebb szállást keresni, de repülős utazáson  akár csak egy kézipoggyásszal is, szerintem nem az igazi egy ismeretlen városban szállást kerítni.
Más ok- már megint a pénz. Olcsóbb előre körülnézni, lefoglalni. Ha négy vagy hat ember este tízkor (kocsi nélkül) feltűnik pl. egy olasz panzióban vagy pedig akárhol egy kissebb szállodában, BIZTOS nem fogják  a legolcsóbb variánst felajánlani.



Transzfert

Nem kötelező előre foglalni, esetleg pár eurót megtakaríthatsz. Utas még a repülőtéren nem maradt, olcsóbban vagy drágábban, de bejutott a városközpontba.
Transzfer részleteiről lásd Repülőtéri transzfer   illetve  Repülőtéri transzfer haladóknak  bejegyzéseimet.

Belépőjegyet

Aki látta Firenzében az Uffizi előtt kígyózó sort, vagy pedig Rómában a Vatikáni Múzeumok  előtt várt néhány órát, annak nem kell magyaráznom, hogy mit jelent egy online vásárolt  jegy, amivel sorállás nélkül bejutsz. Ugyanez érvényes koncertekre, nagyobb rendezvényekre.  Pontosabban itt már nem is arról van szó, hogy nem állsz sorba. Hanem arról, hogy egyáltalán bejutsz-e.


Kocsit

Minden becsületes repülőtéren legalább négy- öt kocsikölcsönző van. Normális ember leszáll a gépről, odamegy a szimpatikusabb pultjához, és bérel egy kocsit. Ugyanez a mi útlevelünkkel, személyinkkel úgy zajlik, hogy a kocsikölcsönző pultjánál rámerednek a kiadó ország nevére, és elkezdődik a cécó.  A hitelkártyánk dombornyomása nem elég domború, és különben sem  tudjuk bizonyítni, hogy kellő anyagi fedezettel rendelkezünk. Ha mikrobuszt szeretnénk, akkor az utolsót előttünk vitték el és ehhez hasonlók. Ugyanazokkal az iratokkal, ugyanazzal a hitelkártyával online lefoglalva semmi probléma nincs. Sőt, megint a pénz- pár perc alatt ki lehet választani a legolcsóbb ajánlatot. És még egy ok- az idő. Mi a repülőgép leszállása után kevesebb, mint egy órával már kifelé szoktunk autózni a repülőtérról. Ilyenkor a kocsiban egyszerre beszél az összes résztvevő, és az egészbe időnként belekotyog a GPS, „aki” békésen végigaludta a repülőutat. 
És különben is, így bőven marad időnk csak úgy, tervezés nélkül, élvezni az utazást.

 

2013. február 5., kedd

Helsinki- München- Kolozsvár



 
Az utóbbi két hónap bejegyzései törölt járatokról,  késésekről, havazásról, ónos esőről, lezárt repülőterekről  és hasonlókról szóltak.
Írtam az utasok jogairól, illetve arról, hogy mit tehetsz, ha a járatodat átirányították/ törölték:  Járat törölve-harmadik rész .
Korábbi bejegyzéseimben (Várakozás a repülőtereken illetve A fapados árnyékos oldalán) a repülőtereken töltött órákról írtam. Az alapelv mindig az volt, hogy az utasnak csak jogai vannak.
Következzen- kommentár nélkül-  a B. András beszámolója.  Január elején utaztak.


Helsinki

Hajnali  4-kor keltünk, mégis szinte lemaradtunk. Mert
1. későn indultunk ki a Helsinki-i repülôtérre, azt hittük, hogy ha előző nap otthonról megcsináltuk az elektronikus  "check-in"-t*, akkor nem kell majd a hosszú sor végére állni, hanem csak a nagy csomagjainkat feladni és kész. Tévedtünk. Mégis a több száz m-es sor végére kellett állni.
2. a Lufthansa aznap reggel csak két beszálló-pultot nyitott (embertakarékosság) és minden akkori és későbbi járatának utasai ott kellett tolongjanak egy nagy közös sorban
Az egyik pultnál a tisztviselőnő egy ideig bajlódott a számítógéppel, majd telefont ragadott és halkan azt monta: "tietokone ei toimii... on hurjaa jono täällä." mire mindenki egyetlen sorba rendezôdött.

München

Esős idő volt, reggel 8 elôtt lehetett. Az új A320 eresztékeiben megmozdulva rakta le hatalmas testét az esôs leszállópályára. Eleget "gyalogolt" velünk, még egy hatalmas betonhídon is átsétált, ami alatt autók száguldoztak. Leszállaskor buszba tereltek, a busz is sokat kacskaringózott. Egyszer csak egy rejtett zugban álló, állig felfegyverzett anti-terrorista katonai jármű mellett is elhaladtunk. Bizonyára "Reszkessetek betörők!" meggondolásból nem dugták el nagyon.  Ilyen közelről sose láttam géppuska-toronnyal felszerelt terepjárót. Hát igen, valamit mindig gyártani kell, másképp az a rengeteg ember miért kap fizetést, miből fizet adót? Egy ilyen biztos nem olcsó dolog. Bent a váróteremben érdekes ember mellé ültem le: egy turbános, nagy fehér szakállú, jó húsban levô hindu úr a napbarnította lábújjait tornásztatgatta lehúzutt saruján nyugvó lábfejjel. 
Valamiért 40 perccel megtoldották az eredeti várakozási idôt a kolozsvári továbbindulásra. Bár nagy szükségem nem volt rá, belevágtam németül megkérdezni a jegykezelô  légikisasszonytól, hogy akkor tehát még összesen hány perc várnivalónk van. Ez sikerült is, bár évtizedek óta nem használtam a nyelvet. Viszont mikor látta arcomon, hogy válaszából nem értek egyből mindent, hirtelen dühbe gurult, kipirosodott az arca és széles mozdulatokkal gesztikulálva kezdett ismételten magyarázni, úgy, hogy az egész várakozó közönség figyelmét magunkra terelje. Már megbántam kíváncsi vállalkozásomat, alig vártam, hogy kihátrálhassak szorult helyzetembôl. Aztán a propelleres kisgép lassan nekivágott a hazafelé vezetô útnak.  Évekkel ezelôtt  mondta egy németországi munkatársnôm, hogy ez volt Hitler kedvenc repülôtere.  Búcsú véled Münich. Mi az iskolában még úgy tanultuk, hogy München. Változó világ. 


Kolozsvár



"Ende gut - alles gut" - végül a Szénafüvek-beli "dealurile copârşăului" agyagdombok megkerülésével leszálltunk Szamosfalván.
 
András

Ui- a képeket András készítette a müncheni repülőtéren: „holdbéli épület”  a repülőtér  mellett, illetve a  mozgójárda, amely segít a több mint 1km hosszú folyósón gyorsabban elôrehaladni
*  elektronikus  "check-in":  Lásd Internetes utasfelvétel (online check-in)  bejegyzésemet.

Népszerű bejegyzések